"תמונות בתערוכה" הינו שם מתעתע, שלא תתבלבלו, הן אינן תמונות תלויות על הקיר.
אלא דווקא יצירה מוזיקאלית משנת 1874 של המלחין הרוסי מודס מוסורגסקי.
יצירתו התיאטרלית הבנויה מעשרה פרקים,
נכתבה , אכן, בהשראת תמונות בתערוכת ציוריו של חברו ויקטור הרטמן שנפטר שנה אחת לפני.
מוסורגסקי האבל על מות חברו יצר יצירה מוסיקלית מרגשת ביותר.
כל פרק מתארת תמונה אחרת בתערוכה,
החל מנושאים עליזים כגון אפרוחים בקליפתם,
וכלה בנושאים קודרים יותר כגון הקטקומבות – מערות הקבורה באיטליה.
היצירה המוזיקאלית ביננו הרבה יותר מעניינת וזכתה לתהילת עולם מיצירותיו של הרטמן (שהיה כל הנראה אדריכל מוכשר ויצירתי, ואמן מקצועי אך משמים)
לעיתים, השראה, היא רק מדליקה ניצוץ,
ומאפשרת לשלהבת גדולה להידלק בעקבותיה.
כאמנית המבקרת בקונצרטים של תזמורת הנשים החרדית והייחודית – "זמורה" בעיקר בשל העובדה כי אחותי הגדולה, שרה וורונה כנרית וותיקה שם.
הקונצרטים מונגשים לציבור הלא מוזיקאלי- כמוני, בין הביצועים המוזיקאליים לובשת מנצחת התזמורת ברכה בדיל כובע נוסף של מרצה, ובמילים מדודות, קצרות פורסת לקהל א תמאורחי הקלעים, המבנה ותוכן המוזיקה.
באחד מסיומי בקונצרט, הצעתי למנצחת ליצור שיתוף פעולה;
בעיני רוחי ראיתי אמניות מניחות כתמי צבע על בדי הציור תוך כדי מוזיקה.
ברכה, חיכתה שנתיים, חשבה וחישבה, עד שהגיעה ההצעה-
התזמורת תבצע יצירה שנכתבה לפני 150 שנה בעקבות התערוכה,
ואליו האמניות תיצורנה תערוכת "תמונות בתערוכה 2024", 150 שנה אחרי התערוכה המקורית של הרטמן.
שפה אמנותית אחרת, מושא העבודות שונה כל כך, ועדיין אנו מתכתבות ומהדהדות תערוכה מלפני 150 שנה בסנטקפטרבורג.
קבוצת האמניות שנבחרו להיפגש לפגישה מקדימה, האזינו למוזיקה, בחרו יצירה אחת שדיברה אליהם במיוחד והתבקשו לצייר בהשראתה ובהשראת ימי המלחמה שלנו.
כך למשל הסקיצה לתחרות עיצוב "השער הגדול של קייב"
שלבסוף לא נבנה, אך בידנו נותרה הסקיצה-
הופך ביצירתה של האמנית חיה חליפה ל"שער המקדש השלישי"
ה"טירה העתיקה" והחשוכה לבתיה המפוחמים של קיבוצי העוטף, האמנית: חיה קוזלובסקי
את "מחול הציפורים בקליפתם" הופכת שושי מילר ליונים לבנות המסתבכות בסליל סרט צהוב.. בתפילה ליציאתם לחופשי של חטופינו.
כעת אנו בתהליך היצירה, סקיצות, דיוקים והצהרות אמן, ובעצם כל תהליך האוצרות על רבדיו.
לי זו התערוכה הראשונה אותה אאצור.
בפוסט הבא, אחרי הקונצרט והתערוכה יעלה שיתוף כל היצירות.
בינתיים-
שמחה להזמין אתכן (הקונצרט לנשים בלבד) לקחת חלק וליהנות מעשייה אמנותית זו
לרכישת כרטיסים: https://tickchak.co.il/72572
או חפשי: טיקצ'אק – זמורה – 2024 – תו ומטר
באנה להגיד שלום:)
8 תגובות
מרים, מרתק לקרוא.
השילוב בין אמנות חזותית למוזיקה משמח את לבי במיוחד,
ויישר כח לך שהגית, הובלת ופיתחת את החיבור המיוחד הזה.
מרגש לראות את היצירות הרגישות והקשובות לרוח המקום והזמן, ומביאות תקווה וכמיהה לגאולה ושלום.
השילוב בזמן התיכנון והיצירה אכן היה חזק .
אבל בזמן שהתזמורת ביצעה והיצירות הוקרנו ברקע, היה חיבור שמימי!
מוגוסרבסקי בוודאי רווה נחת:)
החיבור לימים אלו חשוב ומשמעותי, אכן "ממשיכים בחיים" במקביל לא שוכחים לרגע את המורכבות, החטופים והלוחמים.
המקצועיות, החזון, האמונה, הנחישות והאנושיות של מרים סחפה אותנו –
תזמורת זמורה מבית רון שולמית לשיתוף הפעולה המיוחד הזה.
יחד לב אחד ועם מטרה ברורה הגשמנו חלום של אירוע – קונצרט (עם) תמונות בתערוכה.
כשמוזיקה ואמנות נפגשים יש ביניהן שפה משותפת בריאה, שמחה ומעשירה.
היה תענוג לעבוד יחד.
כל הכבוד גם לאמניות שביטאו את מיטב כישרונותיהן על הבד.
מאחל הצלחה רבה בל מעשה ידייך
תודה לכם, קונסרבטוריון "רון שולמית" ותזמורת זמורה בפרט
על שיתוף הפעולה,
יחד עשינו צעד משמעותי בתרבות החרדית
החיבור היה עוצמתי מעבר לציפיות שלי.
בתקווה לשיתופי פעולה מוצלחות נוספים.
מרים
היה מרגש ומלא השראה להיות חלק מכזו יוזמה מדהימה מחכימה ומרגשת
גם את פנינה הוספת מכישרונך והנעימות שלך.
מקווה לשת"פ נוספים.
שיתופי פעולה לרוב מעניינים אבל ליצור את החיבור בין מלחין רוסי שחי ופעל במאה התשע עשרה, לבין אמניות חרדיות הפועלות בא"י, במאה העשרים ואחת, דורש אומץ, חזון והרבה אמונה.
תודה מרים על הפרויקט הנהדר שנגע לליבי,
שמחה על הזכות להשתתף,
מיכל
תודה מיכל.
כל כך מחוברת להיסטוריה,
עבורי זה מעט כמו לחזור במנהרת הזמן ולתקשר עם אמנים (המלחין והצייר) מלפני 150 שנה.
זכות לעבוד עם אמנית כמוך.